Mi a PR és marketing közötti különbség?

      Mi a PR és marketing közötti különbség? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Két különálló, de egymással szorosan összefonódó fogalom, illetve tevékenységi terület. Nem mindig egyértelmű a különbség a PR és a marketing között, hiszen mindkettő az üzleti célok elérését szolgálja, bár eltérő megközelítésekkel. A marketing közvetlenül a fogyasztókkal, vásárlókkal foglalkozik.

A célja, hogy eladásokat generáljon és hozzájáruljon a termékek, illetve szolgáltatások értékesítéséhez. Magába foglalja a hirdetést, a promóciót, valamint az értékesítési ösztönzést. A PR a közönség hozzáállásának, véleményének és bizalmának formálására összpontosít.

Arra törekszik, hogy kapcsolatokat építsen és tartson fenn az ügyfelekkel, a sajtóval és más érdekelt felekkel. A PR tevékenységek közé tartozik a médiakapcsolatok kezelése, a sajtóközlemények kiadása, az események szervezése stb. A tartalomgyártás és az üzenetek terén is van némi különbség a két szolgáltatás között.

További eltérések

A marketing az ügyfeleknek szóló üzenetekre és tartalmakra fekteti a hangsúlyt, amik általában a termékek vagy szolgáltatások előnyeire, jellemzőire, illetve értékeire összpontosítanak. Ez nem véletlen, hiszen az értékesítési folyamatot szeretné a lehető leghatékonyabban támogatni.

A PR gyakran olyan történeteket, eseményeket és üzenetek hoz létre, amik jelentős mértékben hozzájárulnak az adott cég hírnevéhez és imázsának építéséhez. Sokszor hosszú távú stratégiai szempontból a vállalat reputációját és közönségének megértését célozza meg.

A marketingtevékenységek eredményeit általában könnyebben lehet mérni, nyomon követni, mivel közvetlenül kapcsolódnak az eladásokhoz és a konkrét értékesítési mutatókhoz. A PR eredményei és hatásai gyakran nehezebben mérhetők. Bár bizonyos KPI-ket lehet használni, amik remek teljesítménymutatók, de a média lefedettség, a weboldal láthatóság és az általános hatás hosszútávon gyakran többdimenziósan érzékelhető.

Ettől függetlenül segít a vállalkozásoknak megbízható és hiteles szereplőként megjelenni a közönség előtt. Az üzleti sajtóban bemutatott cikkek, interjúk és pozitív hírek jelentősen hozzájárulnak a hitelesség növeléséhez. A PR stratégia hatékonyan alkalmazható válsághelyzetekben a negatív közvélemény kialakulásának megelőzésére és kezelésére.

Mennyibe kerül a PR és a marketing?

A szolgáltatások ára változó lehet a cég méretétől, piaci igényeitől és ügynökségtől függően. A kisvállalkozásoknak általában csak néhány alapvető marketingtevékenységre van szüksége, míg a nagyvállalatok komplexebb és sokoldalúbb szolgáltatásokra tartanak igényt.

A tapasztaltabb és elismertebb ügynökségek általában magasabb árakat kérnek el a munkájukért. A projekt időtartama és a különböző feladatok terjedelme szintén meghatározó tényező lehet az összeg alakulásában. Ha a megbízó cégnek speciális igényei vannak, akkor az extra erőforrások és idő miatt az ár természetesen emelkedik.

Fontos megemlíteni, hogy a megfelelő szolgáltatások kiválasztásának és a befektetett pénz megtérülésének összehangolása lényeges a vállalkozás sikeréhez. Ha úgy gondolja, hogy vállalatának szüksége van plusz támogatásra, akkor ne habozzon tovább, bízzon meg egy marketing vagy PR ügynökséget!